MEMBENTUK DASAR JALAN
Langkah pertama dalam pembangunan jalan ialah memastikan dasarnya cukup kokoh untuk menampung beban kendaraan yang akan melaluinya. Geogrit menggunakan bahan yang telah diformulasi khusus dan dikenali sebagai ‘BP2G’ untuk membentuk dasar jalan.
Mula-mula tanah dasar jalan akan digemburkan sedalam kira-kira 15 cm sampai 20 cm. dengan menggunakan ‘motor grader’. Tanah ini tadi akan diperhaluskan gemburannya dengan menggunakan alat ‘rotovator’. Kemudian bahan BP2G yang telah dicampurkan dengan air mengikut kadar yang telah ditetapkan dan disiram ke atas tanah yang telah digembur tadi. Bahan ini digaulkan dengan tanah sehingga merata dengan menggunakan ‘rotovator’ tadi.
Setelah itu, ‘motor grader’ digunakan untuk membentuk ‘camber’ cembung badan jalan. Akhir sekali ‘compactor’ akan memadatkan tanah tadi untuk mendapatkan dasar jalan yang kokoh.
1. Menghindari pengaruh resapan air yang tergenang terlalu lama di atas permukaan jalan.
2. Menghasilkan permukaan jalan yang tidak licin.
3. Menghindarkan pengikisan permukaan jalan.
4. Menghindari permukaan jalan dari berdebu
Abu batu atau pasir ditaburkan di atas BP3G yang telah disemburkan pada permukaan jalan tadi. Fungsi abu batu atau pasir adalah untuk menghindari lapisan BP3G terkelupas apabila kenderaan melalui di atasnya sebelum BP3G kering. Apabila kering, abu batu atau pasir yang melekat pada permukaan jalan itu akan bertindak untuk menjadikan permukaan jalan lebih kasar dan membantu meningkatkan tahap “traction” jalan.
MEMBUAT PERMUKAAN JALAN
Dasar jalan yang telah dibentuk dengan ‘geogrit’ dapat bilapisi dengan “hot mix” atau dilapisi dengan cara menyembur satu lapisan bitumen cair mengandungi getah yang disebut ‘BP3G’.
Fungsi lapisan ini ialah untuk:
1. Menghindari pengaruh resapan air yang tergenang terlalu lama di atas permukaan jalan.
2. Menghasilkan permukaan jalan yang tidak licin.
3. Menghindarkan pengikisan permukaan jalan.
4. Menghindari permukaan jalan dari berdebu
BP3G disemburkan ke atas permukaan jalan yang telah dibangun dengan BP2G dengan menggunakan pompa 9 HP. Hal ini diperlukan karena BP3G jauh lebih kental dibanding dengan aspal cair lain yang digunakan untuk jalan konvensional.
Abu batu atau pasir ditaburkan di atas BP3G yang telah disemburkan pada permukaan jalan tadi. Fungsi abu batu atau pasir adalah untuk menghindari lapisan BP3G terkelupas apabila kenderaan melalui di atasnya sebelum BP3G kering. Apabila kering, abu batu atau pasir yang melekat pada permukaan jalan itu akan bertindak untuk menjadikan permukaan jalan lebih kasar dan membantu meningkatkan tahap “traction” jalan.